Лекция на Лидия Петрова от Първи детски пленер по фотография"

                                                   (Лекцията се публикува без редакторска намеса)

ПЪРВИ ДЕТСКИ  ПЛЕНЕР ПО ФОТОГРАФИЯ
НА ТЕМА

“Опознай родното си място, за да му се радваш!” 


Това, което правиш, най-често е да гледаш телевизия, да говориш по телефона, да играеш на компютъра. От време на време те заболява зъб и се налага да ти правят рентгенова снимка. В дискотеката се радваш на светлините на прожекторите и лазерите. Ходиш на 3 D кино. Разглеждаш вестници и списания. Можеш да откриеш храна, дори на тъмно в хладилника. Но не можеш да представиш чужд  бележник на учителя си, защото в него е залепена твоята снимка, която те прави разпознаваем. Нещото, което обединява всички тези дейности, е ФОТОГРАФИЯТА.

             Тя е едно от най-големите открития на 20 век. Вече е на 174 год. и има рожден ден на 7 януари. Официално за неин откривател е обявен Луи Дагер – френски художник и физик.Той е искал да патентова откритието си, но Френското правителство решило да го предостави за всеобщо ползване. И е постъпило правилно, защото големите открития не се правят случайно  само от един човек. Те са плод на труда на цялото човечество във времето. За да се стигне до откритието, наречено фотография, се  започва с Абу Али Алхазен – арабски физик и философ.Той направил опит, който е в основата на устройството и принципа на действие на съвременните фотоапарати. Абу Али Алхазен направил следното: пробил  малка кръгла дупка в затъмнена стая. Отвън, срещу пробитата дупка, поставил запалена свещ. Когато влязъл обратно в тъмната стая, видял образа на свещта наопаки върху стената, която била срещу тази с пробитата малка кръгла дупчица. От този опит идва името ”camera obscura”, което се превежда като “тъмна стая”.

           През Средновековието с “camera obscura”  работят много изследователи: Великият Леонардо да Винчи, немският астроном Йохан Кеплер, италианецът Джовани Батиста де ла Порта и др.

           Жозеф  Нисефор  Ниепс , Луи-Жак  Манде Дагер и Уилям Хенри Фокс Талбот са тези,които са стъпили на почетната стълбичка за златния, сребърния и бронзовия медал в дисциплината” Научни открития “ , раздел  Фотографията.

          Както виждате, за да има Откритие, състезание, състезатели и победители, са необходими много  ФАНТАЗИЯ, смелост, труд, любопитство, упоритост и ПРИЯТЕЛИ.

          Изобретението Фотография станало благодарение на един дъждовен следобед. И тук е важно да спомена кои са най-великите приятели на фотографията:

            Първо, Слънцето, а след него морето, вятърът, дъждът, водата, звездите и нощта, пясъкът, скалите, горите и планините, цветята и животните. Но най-вече – Усмивките! Може да се прибавят и тъгата, самотата, шегата, болката и любовта  и целият куп от емоции и емотиконки, които познавате.

            Най-големият враг на Фотографията е СТРАХЪТ!

        В днешната лекция ще ви разкажа за това коя е добрата снимка, кои са частите на фотоапарата и как да се грижите за тях, за видовете естествено осветление и за правилата при пейзажната фотография.

           Запомнящата се и ценна  снимка е тази, която ви провокира и променя. Когато успеете да направите хубава пейзажна снимка, каквато е нашата задача: снимане на Кътинските пирамиди, вие запаметявате красотата на Природата в мига, в който сте натиснали спусъка. И ако след време дойдете с приятел, за да покажете къде сте направили  снимката и намерите мястото мръсно, неподдържано и с изсечени дървета, няма да ви стане приятно.Тази прекрасна снимка направена от вас, този уникален миг, който сте уловили, ще ви бъде пример за това какво е хубаво, как трябва да го съхраняваме и поддържаме.

Когато  се научите да мислите по този начин, ще се промените. Ще може да разберете и снимката на ваш приятел, който е снимал болно кученце.

          Снимането се прави с просто  устройство, наречено ФОТОАПАРАТ!

          Принципът на работа и  направата на фотоапарата не са трудни  и имитират нашето око. За да види образ, окото прави следното – отваря клепач и почва да получава светлинна информация за предметите срещу него, например дърво. Задържа окото отворено, докато тази светлинна информация  стигне до мозъка и разпознае, че образът  е дърво. Тогава клепачът се затваря и вече е направена снимката на дървото в мозъка.

         Фотоапаратът прави същото, но вместо в мозъка, си той съхранява този образ върху негатив – при лентовите апарати, или в  картата памет – при цифровите фотоапарати.

         Частите, от които е направен фотоапаратът, са : ОБЕКТИВ, ЗАТВОР, ВИЗЬОР, ФОКУСИРАЩО УСТРОЙСТВО И ТРАНСПОРТЕН МЕХАНИЗЪМ, СЕНЗОРЕН  ЧИП и  LCD панел. Това е най-общата схема, но към нея трябва да се прибавят и експонометър, синхронконтакт, самоснимачка, клиново устройство, диоптричен компенсатор, светкавица, филтри, карти памет и др.аксесоари – като адаптери, преходници  и т.н. Тези думички сигурно ви се струват много сложни и трудни? Така е. Но за момента не е нужно да ги разбирате. Просто е хубаво да  знаете, че съществуват  и може да разчитате, че след време ще ви помагат.

          Земята се осветява от Слънцето и от разсеяната светлина на небето – сутрин преди изгрев и вечер след залез. Заради тази особеност имаме два вида естествено осветление : насочено и разсеяно.

       Насоченото, идващо от Слънцето осветление, е по-силно. Подчертава обема на предметите, откроява силно осветените места и дълбоките сенки. Създава настроение и жизненост.

      Разсеяното осветление е равномерно във всички посоки и заличава подробностите в предметите. То носи спокойствие и пластичност при овалните форми, но и  скука и потиснатост.

                               ЗА ПЕЙЗАЖНАТА СНИМКА СА ВАЖНИ 6 НЕЩА:

        1. Диагоналните линии – те отвеждат вниманието към най-важното в снимката.

        2.Геометричните фигури – гледайки пейзажа, ако той ви за прилича на триъгълник, четириъгълник, пирамида и др., опитайте се да го използвате в снимката, като го подчертаете.

         3.Правило на третините – то е нещо като морския шах и представлява следното: разделяте снимката на девет  равни квадрата и поставяте важните елементи на снимката в пресечената точка на тези линии.

        4.Рамкирането  на снимката – това означава да снимате обектите около ръбовете. Пример за  този начин на снимане е да включите в снимката и пердетата и черчеветата (по новому – алуминиевата дограма)  на прозореца, а не само самото стъкло, което запречва дупката на стената .

      5. Преден план – той може да бъде просто камък, храст  или пътека. Той не бива да е основен център на пейзажната снимка, която по принцип акцентира на фона в повечето случаи. Предният план просто лекичко ви дразни да полюбопитствате и да не заспите от скука.

     6. Това правило е следното: когато усвоите много добре първите 5 правила – да не ги следвате!

          

        Благодарна съм на помощта на тези хора, чиито труд, под формата на консултации, приятелство и  книги, ми помогна да напиша тази статия : г-н Аврам Цветков – детски психолог в 134 СОУ “Димчо Дебелянов” ; Жоро Ройтерса и бай Сто-именА ; бившите ми колеги от фотоателиета Братя Трейман, с управител г-н Николай Трейман, и  www.photo-forum.net;

Енциклопедия МАНГА в комикси-”Изобретения и открития”,

Теория и практика на фотографията на доц.Димитър Димитров,

Практическо ръководство по фотография на Д.Китанов и К.Семерджиев ,

Тайните на цифровата фотография на NATIONAL GEAGRAPHIC

(Цифровите снимки)и сайта на Мариана Стефанова - www.stefanovaart.com

Алиса в Страната на чудесата на Луис Карол

               

       Най-важното при естественото осветление, фотографията и живота е, че то, тя, той се променя, затова трябва да се наблюдава , а най-добре се гледа със сърцето си!

 




"Най-хубавото се вижда само със сърцето.

Най-същественото е невидимо за очите !”

 

                                                                                                   

Антон дьо Сент Екзюпери – "Малкият Принц"

 

Лектор :  Лидия Петрова - фотограф

Инициатор :  Георги Алексиев,PR  в район „Нови Искър”

Спонсор : Станимир Кискинов ,осигурил принтер Kodak Easy Share и консумативи 
 

Фотоалбуми

ХАРТА НА КЛИЕНТА