посветен на Стрийт Фотографията
“Когато гледам звездното небе, то ми се струва малко. Или аз раста, или вселената се смалява. освен ако не са и двете едновременно.” Салвадор Дали
Стрийт фотографията показва живота такъв какъвто е.
Неговата „тайната“ е движението. Ако вземем за пример Човека то неговото движение тръгва с раждането.От бебе става дете.После ученик.Младеж.Зрял мъж или жена и накрая преминава в уверени баба или дядо. J Това е най-простия и правилен начин на движение на човека. Но “Свят широк,-пътища много” е казал мъдреца.Това което създава света е Времето.То рисува по лицата и телата.Шие дрехи.Прави обувки и шапки.Вози ви на коли, велосипеди, автобуси, самолети, ролкови кънки и т.н.То определя средствата и мащабите.Едно от средствата, което използва Времето е пространството.Погледнато през погледа на Стрийт фотографията това е Улицата.Тя е място,което всеки посещава редовно и е събирателен образ на всекидневния живот Най-просто казано тя е Път между сградите в населено място, коридорите между сергиите на пазара, паркинга пред хипермаркета, метрото, подлеза, алеята в парка и т.н.
Определението за Стрийт фотография е заснемане на случайни обекти и хора от улицата, които правят впечатление.Впечатлението обикновено се създава от колорита.Синоними на колорит са: живописен, екзотичен, различен, характерен. Добрият стрийт фотограф трябва да притежава усет да се вглежда в детайлите и да реагира навреме за да направи стойностна снимка.Тя е такава ако носи в себе си послание.
Ще ви предложа няколко съвета как да стане това .
1.Трябва да си изградите навика винаги да носите със себе си фотоапарат и да бъдете в постоянна готовност да го използвате за да заснемете това, което не е сиво ежедневие.
2.Техника може да бъде професионална-включваща огледално рефлексен апарат със сменяема оптика и възможност да използвате дългофокусен, широкоъгълен или нормален обектив.Може да бъде и любителска, или компактна с подвижен дисплей чрез който да снимате от нивото на корема или от друго място.Важно е да имате техническата грамотност да снимате с вашия фотоапарат.
3.Да си изберете стратегия.Ще цитирам Борислав Козловский : ” Уличният фотограф, както и шпионина трябва да е незабележим: с това популярно мнение не би спорил никой начинаещ фотограф.Но преди всичко трябва да се определи нужно ли ви е това.С други думи, от какво се страхувате: от насилие, или ненужна усмивка в камерата.Всеки отговор предполага стратегия.Ако ви е страх, че ще ви набият, крийте се само тогава, когато опасността е очевидна.Ако не искате усмивки, не реагирайте на тях.Важно е да се помни, че ако не ви забелязват изобщо, вие също може да не забележите нищо. Макар, че в едни случай незабележимостта ограничава, понякога именно тя е по-малкото зло,а в определени случай-“сериозно оръжие”. ”
4.Няколко “трика”: 1.Снимате от балкона или отдалече. 2.Използвате широкоъгълен обектив и снимайте като не насочвате камерата от упор.На хората им се струва, че вие снимате някъде встрани.3.Викате си приятел, който е инструктиран да “позира”.Смело го поставяте на средата на улицата и снимате всичко, което е наоколо.Казват, че методът работи даже на границата и близо до военни обекти. J 4.Правите се на турист като се “окичвате” с карти на града и снимате смело наред.Туристите рядко предизвикват агресия.5.Обратната стратегия е маскировка под формата на 3 килограмов “марк три”, а на гърба раница с още 10 килограма оптика.Асоциацията е:А, този е на работа.Техниката се възприема като работно облекло и не изисква отговори.Никой не разпита електротехници и строителни работници с оранжеви жилетки.
5..Да трупате информация. Да се разглеждат снимки на интересни автори, да се анализират, да се запомнят ракурси, композиция и особености на осветлението. Когато подсъзнателно натрупате множество образи, вие постепенно ще се научите да ги намирате и създавате. И измисляте свои. Но трябва и да снимате много. Много. Много. Докато не почне да ви се гади от лоши снимки, хубави няма да се получат. J
Връщам се на посланието което прави добрата снимка.То трябва да е лаконично, кратко и подканящо към размисъл. Да съдържа минимума от детайли и да променя мисленето и действията към по-добро.
Благодарна съм на помощта на тези хора, чиито труд, под формата на консултации, приятелство и книги, ми помогна да напиша тази статия :
г-н Аврам Цветков – детски психолог в 134 СОУ “Димчо Дебелянов”; бившите ми колеги от фотоателиета Братя Трейман, Теория и практика на фотографията на доц.Димитър Димитров,
http://photosbg.net/freeclub/
www.photo-forum.net
Сайтове за разглеждане:http://antoncaro.com/2013/02/22/genres/
http://digital-photography-school.com/go-slow-go-fast-how-to-ease-your-way-into-street-photography-with-a-2-step-system/
"Най-хубавото се вижда само със сърцето. Най-същественото е невидимо за очите !”
Антон дьо Сент Екзюпери – "Малкият Принц"
Лектор : Лидия Петрова – фотограф
Инициатор : Георги Алексиев, PR в Община Нови Искър